Az 5 marketing koncepció

Ebben a cikkben az öt marketing koncepció kerül bemutatásra, melyek izgalmas szemszögből mutatják be a marketing világát.

A termelési koncepció

A termelési koncepció meghatározásakor a termelésorientált üzletág dominált. Ez a kapitalizmus kezdetétől az 1950-es évek közepéig tartott. A termelési koncepció korszakában a vállalkozások elsősorban a termelési, gyártási és hatékonysági kérdésekkel foglalkoztak. A termelési koncepciót használó vállalatok úgy vélik, hogy az ügyfelek elsődlegesen megfizethető és hozzáférhető termékeket akarnak. A termelési koncepció azon a megközelítésen alapul, hogy a vállalat növelheti a kínálatát, amennyiben csökkenti a költségeit. Emellett a termelési koncepció rávilágít arra, hogy a vállalkozás a tömegtermelés révén csökkentheti a költségeket. A termelésre szakosodott cég a méretgazdaságosságban (a termelési költség csökkenésére számítva) hisz, ahol a tömegtermelés csökkentheti a költségeket és maximalizálja a nyereséget. Összességében a termelési koncepció a műveletekre irányul.

A termék fogalma

 Ez a koncepció azon a feltételezésen alapul, hogy az ügyfelek inkább a magasabb minőségű termékeket választják, az ár és a rendelkezésre állás nem befolyásolja a vásárlási döntést. Így a vállalat olyan, jobb minőségű terméket fejleszt ki, amely általában költségesnek bizonyul. Az egyik legjobb modern például szolgálnak az informatikai cégek, akik mindig javítják és frissítik termékeiket, hogy megkülönböztessék magukat a versenytársaiktól. Mivel a marketingesek fókuszpontja a termékminőség, gyakran elveszítik, vagy nem vonják be az ügyfeleket, akik sok esetben más igényekkel rendelkeznek, úgy, mint, például az ár, a rendelkezésre állás, a használhatóság stb.

Az eladási koncepció

 A termelés és a termékkoncepció mind a termelésre összpontosít, mind az értékesítési koncepció a termék tényleges értékesítésére összpontosít. Az eladási koncepció arra összpontosít, hogy a termék minden lehetséges eladását a termék minőségétől vagy az ügyfél igényétől függetlenül tegye. Az eladási koncepció rávilágít arra, hogy az ügyfelek csak akkor vásárolhatják cég termékeit, ha agresszíven értékesítik ezeket a termékeket. Ez a filozófia nem tartalmazza az ügyfelekkel való kapcsolattartást. Ez azt jelenti, hogy az ismételt értékesítés ritka, és az ügyfelek elégedettsége nem nagy.

A marketing koncepció

A marketingkoncepcióba tartozó vállalat a szervezet középpontjába helyezi a fogyasztót. Minden tevékenység a fogyasztó felé irányul. Egy vállalkozás célja, hogy megértse az ügyfél igényeit. A marketingstratégiát a piackutatásnak megfelelően végzi a termék koncepciójától az értékesítésig. A célpiac szükségleteire és kívánságaira összpontosítva a vállalat nagyobb értéket tud nyújtani, mint versenytársai. A marketing koncepció hangsúlyozza a „pull” stratégiát. Ez azt jelenti, hogy egy márka olyan erős, hogy az ügyfelek mindig jobban kedvelik az adott márkát a többinél.

A társadalmi marketing koncepció

Ez egy viszonylag új marketing koncepció. Míg a társadalmi marketing koncepció kiemeli a célpiac szükségleteit és igényeit, valamint a versenytársakkal szembeni jobb értéket közvetít, továbbá hangsúlyozza az ügyfelek és a társadalom egészének fontosságát (fogyasztói jólét vagy társadalmi jólét). A társadalmi marketing koncepció arra kéri a marketingszakembereket, hogy marketing- gyakorlataikba társadalmi és etikai megfontolásokat építsenek be. Az egyensúly megtalálásához zsonglőrködni szükséges, hogy a vállalati nyereség gyakran ellentmondó kritériumainak, a fogyasztók elégedettségének és a közérdeknek is megfeleljen.

Következtetésként levonható, hogy az öt marketingkoncepció jó példa arra, hogy a marketing hogyan változott az évek során. Fókuszát a termékekről a felhasználókra irányította. A modern vállalatoknak először a felhasználókat kell elhelyezniük, és nemcsak jó terméket (vagy szolgáltatást) kell építeniük, hanem egy jó tapasztalatot is. Ha segítségre van szüksége a marketingstratégia létrehozásában, lépjen kapcsolatba velünk, és szívesen segítünk Önnek.

A SZALAKÓTA Program egyéni, kisközösségi termékkészítőknek, ezermestereknek, alternatív művészeknek stb. nyújt jogi, adóügyi és pénzügyi vállalkozási tanácsadást térítésmentesen, vagy jelképes díjazásért, – a kezdetektől egészen az önálló vállalkozóként való működés szintjéig.

A program elsősorban a következő földrajzi területekről lehet csatlakozni: Nyugat-Dunántúl (Vas megye, Zala megye, Győr-Moson-Sopron megye) Közép-Dunántúl (Fejér megye, Veszprém megye, Komárom-Esztergom megye) Dél-Dunántúl (Somogy megye, Tolna megye, Baranya megye). Természetesen lehetőség van Magyarország más területeiről is jelentkezni, csatlakozni. 

A további részletek felől tájékozódjon a program honlapján: www.szalakota.hu.

Ezen cikk a VELARI Nonprofit Kft. “Termelési és értékesítési hálózat fejlesztése” elnevezésű projekt részeként, – a Széchenyi 2020 – GINOP-5.1.3-16 projekt keretében az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósult meg.

(X)
Széchenyi 2020 ESZA